Ogólnie rzecz ujmując obiektywy dzielimy na dwie podstawowe kategorie:
- obiektywy stałoogniskowe
- obiektywy zmiennoogniskowe (zoom'y)
Jak sama nazwa wskazuje główną cechą charakterystyczną obiektywów
stałoogniskowych jest brak możliwości zmiany ogniskowej. Mówiąc w
uproszczeniu, konstrukcja takich obiektywów zakłada brak możliwości
przybliżania lub oddalania fotografowanej sceny. W wielu przypadkach
może to być sporym utrudnieniem, niemniej jednak jakość zdjęć uzyskiwana
dzięki takim obiektywom jest nieco lepsza niż zdjęć wykonywanych przy
użyciu obiektywów zmiennoogniskowych.
Cechą charakterystyczną obiektywów typu zoom
jest możliwość zmiany ogniskowej, dzięki czemu fotografujący zyskuje
większą swobodę robienia zdjęć. Możliwość przybliżania lub oddalania
sceny, bez konieczności przemieszczania się, jest niewątpliwie sporym
ułatwieniem.
Odróżnienie obiektywu stałoogniskowego od zmienno ogniskowego
jest bardzo proste. W obiektywach stałoogniskowych brakuje pierścienia
zmiany ogniskowej. Przeważnie są one również lżejsze i mniejsze od
zoomów. Można też łatwo rozróżnić je po oznaczeniach. Obiektywy typu
zoom mają zawsze podane dwie ogniskowe, najkrótszą i najdłuższą (np.
18-55 mm) zwane zakresem ogniskowych.
Zarówno stałoogniskowe jak i zmiennoogniskowe obiektywy możemy
podzielić na:
- szerokokątne
- standardowe (w przypadku zoomów czasami określane jako uniwersalne)
- teleobiektywy
- macro lub z funkcją macro (czasami pisane przez "k" - makro)
Obiektywy szerokokątne
Niezależnie od tego czy są to szerokokątne obiektywy
stałoogniskowe czy też zoomy szerokokątne, ich wspólną cechą jest
szerokie pole widzenia obrazu. Kąt widzenia ludzkiego oka wynosi ok. 45
stopni, natomiast obiektywy szerokokątne osiągają pole widzenia
(oczywiście w zależności od zakresu ogniskowych) od 50 do 180 stopni.
Daje to ogromne możliwości fotografowania, szczególnie w miejscach,
gdzie mamy niewiele miejsca a chcielibyśmy uchwycić jak największą część
sceny (np. w małych pomieszczeniach). Istnieje prosta zależność, która
mówi, że im krótsza ogniskowa obiektywu tym szersze jest pole jego
widzenia. Szeroki kąt to ogniskowa poniżej 50 mm. Spotykane obiektywy
szerokokątne mają najczęściej ogniskowe 28 mm lub mniejsze. Ważne jest,
aby przed zakupem obiektywu odpowiedzieć sobie na pytanie, do jakich
głównie zdjęć będzie on wykorzystywany.
Również wybierając aparat kompaktowy warto jest brać pod uwagę
ogniskową obiektywu. Jeżeli planujemy fotografowanie głównie w domu lub
z niewielkich odległości, lepiej kupić aparat z obiektywem o możliwie
jak najkrótszej ogniskowej.
Obiektywy standardowe
Opisując obiektywy standardowe należy na wstępie wyraźnie
zaznaczyć, że te stałoogniskowe od obiektywów typu zoom, różnią się
zasadniczo.
Obiektywy standardowe stałoogniskowe to te,
które swoją ogniskową odpowiadają mniej więcej kątowi widzenia oka
ludzkiego (ok. 45 stopni). Nie mają one możliwości zmiany kąta widzenia.
Mają stałą ogniskową, która w przypadku aparatów analogowych wynosiła 50
mm (wynikało to z wielkości klatki negatywu małoobrazkowego).W przypadku
lustrzanek cyfrowych, gdzie standardem jest matryca w tzw. formacie
APS-C (o rozmiarach 22.7x15.1 mm) za ogniskową standardową przyjmuje się
ok. 30 mm. Obiektywy takie znajdują szczególne zastosowanie wszędzie tam
gdzie nie wymagane jest częste przybliżanie lub oddalanie fotografowanej
sceny. Uzyskiwane dzięki nim obrazy mają przyjemną dla oka, naturalną
perspektywę.
Obiektywy standardowe zmiennoogniskowe są jedną
z największych grup obiektywów typu zoom. Charakteryzują się one
stosunkowo szerokim zakresem pracy począwszy od szerokiego kąta do
niewielkiego tele. Uśredniając można powiedzieć, że zakres pracy
standardowego zoomu zawiera się w ok. 75-35 stopni pola widzenia
(odpowiada to mniej więcej ogniskowym 28-105 mm).
Są to obiektywy uniwersalne. Doskonale
sprawdzają się zarówno podczas domowej rodzinnej imprezy jak i w
plenerze - podczas niedzielnego wypadu za miasto. Szczególnie polecamy
je osobom, które głównie dokumentują imprezy rodzinne, wycieczki i
spacery.
Niestety, nie są one pozbawione wad. Pomimo uniwersalności, mają
nieco ograniczone pole działania. Krótsza ogniskowa nie obejmuje tak
szerokiego kąta, co typowe obiektywy szerokokątne. Natomiast długa
ogniskowa nie pozwoli na takie zbliżenia, jakie zapewniają typowe
teleobiektywy. Tego typu konstrukcje są często gorszej jakości od innych
typów obiektywów. Nie oznacza to wcale, że robią gorsze zdjęcia. Po
prostu są mniej odporne na uszkodzenia, konstrukcja mechaniczna nie jest
tak wytrzymała jak w profesjonalnych obiektywach, od których wymaga się
niezawodnego działania w najróżniejszych warunkach i sytuacjach.
Obiektywy długoogniskowe (teleobiektywy)
Wspólną cechą teleobiektywów stałoogniskowych i tele zoomów
wspólną cechą jest niewielki kąt widzenia. Można przyjąć, że do tej
grupy zaliczamy obiektywy o polu wiedzenia zawierającym się w zakresie
od ok. 50 do 10 stopni. Odpowiada to ogniskowym od ok. 60 mm do 300 i
więcej mm.
Dzięki tego typu obiektywom mamy możliwość przybliżania
fotografowanej sceny. Będą one doskonałym narzędziem wszędzie tam, gdzie
fotografowany obiekt znajduje się w dość dużej odległości od
fotografującego. Obiektywy takie umożliwiają nam fotografowanie np.
dzikich zwierząt w ich naturalnym środowisku, bez konieczności
podchodzenia zbyt blisko, co nierzadko nie jest możliwe.
Wyobraźmy sobie, że jesteśmy na wycieczce w lesie, w oddali
widzimy jakieś dzikie zwierzę. Mając obiektyw szerokokątny lub
standardowy musielibyśmy zbliżyć się ryzykując, że ucieknie lub - co
gorsza - zaatakuje nas. Posiadając obiektyw długoogniskowy wyeliminujemy
ten problem. Ale niewątpliwą wadą takich konstrukcji jest ich wielkość,
dość znaczna waga i - przede wszystkim - brak możliwości fotografowania
z niewielkich odległości.
Obiektywy macro
Jest to niewielka grupa obiektywów, przeważnie stałoogniskowych,
pozwalających na bardzo duże zbliżenie się do fotografowanego obiektu
(nawet na odległość ok. 1 cm). Dzięki nim uzyskujemy obrazy w bardzo
dużej skali odwzorowania, nawet 1:1. Oznacza to, że sfotografowany
obiekt jest odwzorowany w naturalnej wielkości. Tego typu obiektywy
znajdą zastosowanie głównie tam, gdzie konieczne jest pokazanie bardzo
małych detali (np. biżuteria, medycyna).
Niektóre obiektywy zmienno ogniskowe mają funkcję macro. Działa
ona identycznie jak w przypadku obiektywów stało ogniskowych, ale nie
daje tak dużej skali odwzorowania. Nie uzyskamy dzięki nim tak dużego
powiększenia jak w przypadku stałoogniskowych obiektywów macro.
Obiektywy reporterskie (ultrazoomy)
Dość wąską grupę stanowią obiektywy o bardzo dużym zakresie
ogniskowych, często zwane ultrazoomami lub też obiektywami
reporterskimi. Zakres ogniskowych takich obiektywów wynosi - w
zależności od modelu - od 18 do 200, a nawet 300 mm. Daje to szerokie
pole działania szczególnie przydatne w sytuacjach częstej zmiany miejsca
i obiektu fotografowanego. Szczególnie przydatne są one w fotografii
reporterskiej, gdzie często podczas pracy nie ma czasu na wymianę
obiektywu z szerokokątnego na tele lub odwrotnie.
Rodzaj | Wady | Zalety |
---|---|---|
Szerokokątne |
|
|
Standardowe |
|
|
Długoogniskowe |
|
|
Macro |
|
|
Reporterskie |
|
|
Źródło: http://www.cyfrowe.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Zostaw ślad po sobie. Bardzo chętnie odwiedzę i Ciebie :) Pozdrawiam.